download
info@bolsjoj.nl 020 - 2012777

Stedenreis Helsinki 3 dagen

Vanaf € 390,-
  • Fascinerende stad
  • Leuke bezienswaardigheden
  • Prachtige winkels
  • Rechtstreekse vluchten met KLM
  • 3-sterrenhotel inclusief ontbijt
  • Ander hotel, geen probleem!
  • Verlengen mogelijk
  • Doorreizen naar St. Petersburg
  • Met de ferry in 2 uur naar Tallinn
Bekijk data en prijzen

Deze stad vol schitterende architectuur is in 1550 gesticht door de Zweedse koning Gustav Vasa. U vindt hier culturele invloeden uit zowel Oost als West. Van oudsher is Helsinki, mede dankzij haar gunstige geografische ligging, de toegangspoort tot Rusland en de Baltische Staten. De diversiteit van de verschillende gebouwen getuigt van een rijke geschiedenis. Het classicistische centrum van Helsinki, rond de Domkerk en bij de Zuidhaven, werd als kern van de nieuwe hoofdstad in de 1ste helft van de 19de eeuw gebouwd. Er zijn meer dan 60 musea en art galeries, talloze kerken en unieke bouwwerken te bewonderen.

U verblijft in Hotel Arthur *** op basis van logies/ontbijt. Extra nachten kunnen worden bijgeboekt en tegen geringe meerkosten kan er voor een ander hotel worden gekozen.

Vluchten met KLM in de G-klasse (goedkoopste toeristenklasse):

Dag 1 vertrek Amsterdam 09.50 uur, aankomst Helsinki 13.10 uur
Dag 3 vertrek Helsinki 18.10 uur, aankomst Amsterdam 19.45 uur
Vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud.

Tijdverschil met Nederland

Finland + 1 uur

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis
Dag 1

Amsterdam-Helsinki

Vandaag vliegt u rechtstreeks met KLM van Amsterdam naar Helsinki. In de aankomsthal kunt u bij de balie van Finnair kaartjes kopen voor de Finnair bus naar het centraal station midden in het centrum van de stad. Verschillende hotels liggen op loopafstand van het station. Op de luchthaven staan ook taxi’s.

Dag 2

Helsinki

Gehele dag ter vrije besteding. De manier om meer van deze bijzondere stad te zien is met de Helsinki Card. Hiermee kunt u onder meer in de stad onbeperkt reizen met het openbaar vervoer, gratis overtochtjes maken naar verschillende eilandjes en kunt u een stadsrondrit maken. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het toeristenkantoor in het centrum. Ook bieden wij u de mogelijkheid tot het bijboeken van een interessante stadswandeling onder begeleiding van een ervaren gids. De omschrijving van deze wandeling vindt u onder het tabblad Excursieprogramma.

Dag 3

Helsinki-Amsterdam

Na het ontbijt dient u uw hotelkamer weer te verlaten. Uw bagage kunt u bij de hotelreceptie in bewaring geven. Ruim op tijd neemt u een taxi vanaf het hotel naar de luchthaven of u neemt de Finnair bus vanaf het centraal station. Rechtstreekse terugvlucht met KLM naar Amsterdam. Uiteraard heeft u de mogelijkheid uw verblijf in Helsinki te verlengen of door te reizen naar Tallinn of St. Petersburg.

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis

Wij bieden u een selectie interessante privé excursies aan. Deze excursies met Engelssprekende gidsen beginnen doorgaans ’s morgens om 10.00 uur. U wordt dan in de lobby van uw hotel opgehaald. Bij het reserveren van uw reis dient u al aan te geven of u een of meerdere excursies wilt bijboeken. Deze zijn niet later of ter plaatse bij te boeken en/of te wijzigen.

Bekijk hier onze excursies in Helsinki

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis

U verblijft tijdens deze reis in het hieronder genoemde hotel op basis van logies/ontbijt.

Arthur ***

Een wat verouderd, basic maar zeer net hotel dat populair is bij zowel toeristen als zakenreizigers. De persoonlijke service is er zonder meer goed te noemen.

Ligging: het hotel ligt in een zeer rustige buurt op slechts 350 meter van het Centraal Station en tegenover metrohalte Universiteit. Het Kaisaniemipark ligt direct naast het hotel.

Faciliteiten: het personeel aan de 24 uurs receptie spreek prima Engels. Restaurant Arthur biedt uitstekende traditionele Finse gerechten voor lunch en diner. Er is een (betaalde) parkeergarage naast het hotel. Daarnaast heeft het hotel een bar en een sauna. WiFi in het gehele hotel.

Hotelkamers: de 203 eenvoudige kamers beschikken allemaal over een bureau, tv en badkamer met douche en toilet.

Ander hotel gewenst?

Tegen een toeslag kunt u in een ander 3-sterrenhotel, een 4- of 5-sterrenhotel verblijven.

Bekijk hier onze hotels in Helsinki

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis

Data

Vertrek iedere vrijdag en zaterdag.
Indien u minimaal 3 nachten wilt verblijven dan kunt u dagelijks vertrekken.

Prijzen

De vanaf prijs van deze reis bedraagt € 390, gebaseerd op een verblijf van 2 personen in een 2-persoonskamer in de goedkoopste periode. Alle genoemde prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld.

Reisvoorstel aanvragen

Vertrekdatum
Aantal personen
Kamertype
Uw gegevens
Uw naam
E-mailadres
(Mobiel) telefoonnummer

Inbegrepen:

  • retourvlucht met KLM in de G-klasse
  • luchthavenbelastingen (€ 80)
  • 2 x overnachting in Hotel Arthur
  • 2 x ontbijt

Niet inbegrepen:

  • reserveringskosten € 35 per boeking
  • Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
  • SGR-bijdrage € 5

Toeslagen:

  • 1-persoonskamer € 165
  • meerkosten voorkeur hotel

Extra's:

  • 1 stuk ruimbagage max. 23 kg € 70
  • transfer bij aankomst Helsinki v.a. € 125 per auto
  • transfer bij vertrek Helsinki v.a. € 115 per auto
  • verzekeringen

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis

Documenten

Finland is lid van de EU. Voor een bezoek aan Finland heeft u een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart nodig. Voor andere nationaliteiten kunnen andere regels gelden (zelf bij consulaat navragen!).

Ingevolge de Algemene Reisvoorwaarden is de reiziger zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van alle benodigde reisdocumenten.

U heeft geen visum nodig voor Finland.

Bij uw reisbescheiden treft u een reserveringsbevestiging aan van uw vlucht (E-ticket).
De op deze bevestiging vermelde vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud.

Stoelreservering
Tegen betaling kunt u een stoel reserveren via www.klm.com. Vanaf 30 uur voor vertrek is een stoelreservering gratis. U heeft dan een keuze uit de overgebleven stoelen, wellicht niet naast elkaar. Het is niet mogelijk om voor ontvangst van de reisbescheiden het KLM-reserveringsnummer bij ons op te vragen.

Inchecken
Vanaf 30 uur voor vertrek kunt u online inchecken op www.klm.com. Indien u op Schiphol wilt inchecken dan kunt u terecht bij de KLM SELF CHECK IN automaten.

Ruimbagage
De eventueel door u bijgeboekte koffer (1 stuk per persoon) mag max. 23 kg wegen. Totale afmeting max. 158 cm (h x b x d) Indien u bij reservering geen ruimbagage heeft bijgeboekt, dan kunt u dit alsnog zelf bij het online inchecken aangeven en per creditcard betalen. Ruimbagage geeft u af bij de BAGAGE DROP OFF.

Handbagage
Elke passagier mag 1 stuk handbagage meenemen (max. 55 x 35 x 25 cm) en een handtas of een laptoptas (max. 40 x 30 x 15 cm). Totaal gewicht max. 12 kg. Medicijnen kunt u het beste in de handbagage meenemen. Het is ten strengste verboden spuitbussen en/of scherpe voorwerpen, zoals scharen etc. in uw handbagage mee te nemen. Bij de handbagage-controle dient u alle vloeistoffen apart voor screening aan te bieden. De vloeistoffen die u meeneemt dienen in een hersluitbare doorzichtige plastic zak van max. 1 liter te zitten. Vloeistoffen en gels mogen alleen worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 milliliter.

Kijk op www.klm.com voor de actuele informatie.

Wij raden u aan om minimaal 3 uur voor vertrek op Schiphol aanwezig te zijn vanwege de drukte en de extra veiligheidsmaatregelen (advies ANVR en luchtvaartmaatschappijen). Ongeacht de drukte zijn reizigers zelf verantwoordelijk om op tijd bij de Gate (het vliegtuig) te zijn.

Ieder land classificeert zijn hotels volgens nationale normen. De kamers en de dienstverlening in de diverse hotels kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Mogen wij u erop attenderen dat een 3-sterrenhotel over het algemeen, net als in Nederland, een gewoon eenvoudig hotel is zonder enige luxe of bijzondere service. Ook onder de 4-sterrenhotels zijn veel prijsverschillen, dus kwaliteitsverschillen. Een 4-sterrenhotel wilt niet zeggen dat u in een luxe hotel verblijft.

Hotelkamers
Op de dag van aankomst kunt u doorgaans vanaf 14.00 uur uw hotelkamer betrekken en op de dag van vertrek dient u doorgaans uw kamer om 10.00 uur weer vrij te geven. Indien de terugreis of de voortzetting van de reis later op de dag plaatsvindt dan kan de bagage bij de hotelreceptie in bewaring worden gegeven. In de meeste hotels is dit gratis. De door ons gepubliceerde reizen zijn gebaseerd op een verblijf van 2 personen met ontbijt in standaard hotelkamers (zonder airco). Bijna alle 2-persoonskamers beschikken over 2 aparte bedden. Wij bieden in de meeste hotels de mogelijkheid om een 2-persoonskamer voor 3 personen te reserveren. Het gaat hierbij dan echt om een 2-persoonskamer waar een extra bed wordt bijgezet. Het derde bed is doorgaans een stretcher/vouwbed of slaapbank, in ieder geval geen volwaardig bed waardoor het iets kleiner en minder comfort kan hebben. Wij reserveren geen 3-persoonskamers. Met betrekking tot 1-persoonskamers willen wij meedelen dat deze vaak kleiner zijn dan 2-persoonskamers ondanks de toeslag die men ervoor dient te betalen. Indien u speciale wensen heeft omtrent uw hotelkamer dan kunt u de mogelijkheden en prijzen bij ons opvragen. De kamerprijzen kunnen in de periodes van beurzen en grote evenementen aanzienlijk oplopen.

Wij adviseren al onze gasten zo vroeg mogelijk te gaan ontbijten aangezien de meeste ontbijtzalen/restaurants te klein zijn voor het aantal hotelgasten waardoor de wachttijden behoorlijk kunnen oplopen. De faciliteiten van de door ons aangeboden hotels zijn niet altijd gratis voor hotelgasten. WiFi is niet altijd van goede kwaliteit. Sommige faciliteiten worden verhuurd aan derden. Zo kan het voorkomen dat u ter plaatse entree dient te betalen voor het gebruik van zwembad of fitnessruimte.

Wanneer u als individuele reiziger bij ons transfers, boot of trein heeft geboekt, dan ontvangt u hiervoor bij uw reisbescheiden een voucher. Hierop staat de benodigde informatie vermeld zoals waar en hoe laat u uw chauffeur ontmoet of hoe laat u op een station dient te zijn voor uw geboekte trein- en/of bootreis.

Eventuele wijzigingen
Onze dagprogramma’s zijn vrij gedetailleerd weergegeven om u een zo goed mogelijk beeld te geven van de geplande invulling van de reis. Toch zijn er factoren die invloed kunnen hebben op de uitvoering, zoals gewijzigde dienstregelingen, kapotte wegen, slecht weer of materiaalpech. Als bepaalde omstandigheden daartoe aanleiding geven, behouden wij ons nadrukkelijk het recht voor om - vooraf of ter plaatse - wijzigingen in route, dagindeling, overnachtingen, vervoer of excursies aan te brengen. Het kan ook voorkomen dat een museum of klooster voor een dag wordt gesloten in verband met renovatie of hoog bezoek. U kunt er in zo'n geval natuurlijk van op aan dat wij onze uiterste best doen om de kwaliteit en het karakter van de reis zoveel mogelijk te handhaven. Eventuele extra reis- en verblijfskosten die als gevolg van overmachtssituaties gemaakt worden, kunnen voor rekening van de deelnemers komen. Mocht een van de aangeboden accommodaties onverwachts niet akkoord komen, dan reserveren wij voor u een gelijkwaardige, alternatieve accommodatie. Voor excursies waar Bolsjoj c.q. onze lokale vertegenwoordiger niet in bemiddelt, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid. De vertrek- en aankomsttijden genoemd in onze programma's zijn altijd onder voorbehoud en kunnen tijdens het seizoen, ook nadat uw reservering reeds door ons is bevestigd, onaangekondigd gewijzigd worden.

Dankzij een landklimaat met warme zomers en koude winters bereikt zuidoost-Finland in de zomer de hoogste gemiddelde temperaturen van Scandinavië. Gemiddeld is het 's middags in Helsinki zo'n 19 tot 22 graden. In juni en juli zijn de dagen erg lang en wordt het rond 20-25 juni ook niet echt donker. Zowel de maanden van het voorjaar als ook de zomer en najaar zijn erg geliefd voor een bezoek aan Helsinki. Desondanks is het verstandig om voor de avonden een vest of een trui mee te nemen. De wintermaanden duren erg lang en zijn koud met een dik pak sneeuw, zeker het gedeelte boven de Noordpoolcirkel.

Tijdzones
Het is in Finland zowel in de zomer als in de winter 1 uur later dan bij ons.

2024
01 januari Nieuwjaarsdag
06 januari Drie koningen
06 februari Nationale dag van de Sami
31 maart Pasen
27 april Veteranen dag
01 mei Dag van de Arbeid
09 mei Hemelvaartsdag
15 mei Herdenkingsdag van de gevallen soldaten
19 mei Pinksteren
21 juni Midzomerfeesten
27 augustus Dag van de Finse natuur
06 december Onafhankelijkheidsdag
25 december Kerstmis

Preferenties en essenties
Indien u bepaalde preferenties/voorkeuren tijdens uw reservering aan ons kenbaar maakt dan zullen wij deze op uw factuur vermelden. Wij zullen zoveel mogelijk rekening houden met uw wensen maar wij zijn daarbij afhankelijk van luchtvaart- en/of busmaatschappijen en natuurlijk hoteliers. Derhalve zijn preferenties altijd onder voorbehoud waaraan geen rechten kunnen worden verleend. Essenties, altijd alleen op medische gronden, worden per boeking bekeken en indien toegewezen op de factuur aan u bevestigd. Er kunnen kosten aan verbonden zijn.

Mobiliteit
De bestemmingen die wij aanbieden zijn niet of slecht toegankelijk voor rolstoelen en rollators. Niet alle hotels hebben liften en het kan voorkomen dat liftstoringen langer duren dan bij ons gebruikelijk is. Aanpassingen m.b.t. vluchten, vervoer, hotels en excursies kunnen enkel als preferentie worden aangegeven. Ook zijn de faciliteiten in openbare gebouwen, musea en in bussen/metro's minimaal aangepast. Als u niet goed ter been bent, dan is het raadzaam om goede begeleiding mee te nemen die u kan helpen waar nodig.

Valuta
Het betaalmiddel in Finland is de euro. Het beste kunt u gewoon met uw creditcard, bankpas met Meastro of cash betalen. Creditcards zoals Visa/Eurocard en American Express worden in Finland overal geaccepteerd. Diverse Nederlandse banken hebben ter voorkoming van fraude blokkades ingevoerd waardoor u wellicht niet in het buitenland kunt pinnen. Neem vooraf uw reis contact op met uw bank om de eventuele blokkade op te laten heffen.

Meenemen / Voltage
Het is altijd raadzaam om een regenjas, paraplu en trui/vest mee te nemen. Mocht u iets zijn vergeten geen probleem, in Finland is werkelijk alles te koop. Voltage is net als bij ons 220 volt. Randaarde stekkers passen niet in het stopcontact, gewone stekkers wel.

Persoonlijke eigendommen welke achter zijn gelaten in vliegtuig, bus, hotel of schip kunnen nimmer door Bolsjoj Reizen worden nagezonden. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor uw bagage, niet het hotelpersoneel, uw chauffeur of uw gids.

Maaltijden / Uit eten
Er zijn overal restaurants waar uiteenlopend van eenvoudig tot zeer goed kan worden gegeten. In alle restaurants heeft men Engelse menukaarten.

Openbaar vervoer / Taxi's
In Helsinki zijn metro, tram en ferry de beste vervoermiddelen. Taxi's zijn over het algemeen erg duur.

Fotograferen
In de Baltische landen kunt u de mooiste plaatjes schieten. Officieel is het verboden om politie en militairen te fotograferen. In een paar musea mag alleen tegen betaling worden gefotografeerd. Let op: ook hier kunnen ruimtes zijn waar absoluut niet gefotografeerd mag worden of alleen zonder flits. Indien men zich hier niet aan houdt, zal men hierop direct worden aangesproken. De fotocamera kan zelfs worden ingenomen!

Telefoneren / WiFi
Het is geen probleem om vanuit Finland direct naar Nederland te bellen. De toegangscode voor Nederland is +31. In de meeste steden en vaak ook op het platteland kunt u gewoon uw mobiele telefoon gebruiken. De telefoonnummers van uw accommodaties ontvangt u bij uw reisbescheiden. Zowel in hotels als in restaurants en cafés heeft men gratis WiFi. Het bereik is in Finland doorgaans van iets mindere kwaliteit dan dat wij in Nederland gewend zijn.

Belangrijke nummers:
-Nederlandse Ambassade in Helsinki tel. +358 9-661 737

Verzekeringen
U bent verplicht om een goede reisverzekering af te sluiten. Onze medewerkers adviseren u gaarne over de diverse mogelijkheden met betrekking tot een reisverzekering. Ook voor een annuleringsverzekering kunt u bij ons terecht.

Inentingen
Voor de corona regels van de diverse landen verwijzen wij graag naar de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken /WIJS OP REIS! De regels verschillen vaak per land en kunnen onaangekondigd door de landen zelf worden gewijzigd. Dit is geen reden tot kosteloos annuleren. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk om de juiste maatregelen te treffen om zodoende voor of tijdens de reis niet voor verrassingen te komen staan. Wij adviseren al onze cliënten zich volledig te laten vaccineren inclusief boosters om zodoende problemen te voorkomen. Mocht u voor vertrek positief worden getest voor corona dan kunt u niet zo maar kosteloos annuleren. U kunt zich hiervoor wel verzekeren. Wij adviseren u contact op te nemen met uw reis- en/of annuleringsverzekering zodat zij u kunnen adviseren. Alle verzekeringsmaatschappijen hebben weer hun eigen regels.

Veiligheid
In Finland is het net zo veilig als in de rest van Europa. In de grotere steden zijn, zoals in alle grote steden van de wereld, wel zakkenrollers actief. Wij adviseren u om op drukke plaatsen, zoals bij oversteekplaatsen (zebrapaden), winkels, restaurants en op busstations, extra op uw spulletjes te letten. Neem altijd een kopie van uw paspoort mee op reis. Wij adviseren u geen waardevolle sieraden etc. mee te nemen. Overige waardevolle spullen kunt u in uw afsluitbare koffer in uw kamer bewaren. Foto/filmcamera’s kunt u uiteraard gewoon meenemen.

Een ander land, andere gewoonten
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, een andere taal, een andere cultuur, ander eten en andere gewoonten. Kortom, het is niet zoals thuis. Dat is natuurlijk een van de leukere dingen van een vakantie in het buitenland, maar zeker ook iets om rekening mee te houden. Pas u daarom aan wanneer bepaalde zaken anders zijn dan u in Nederland gewend bent. De toeristische infrastructuur is in de landen die wij aanbieden nog in opbouw en door de aard van het land primitiever dan elders in West-Europa. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat men ter plaatse minder flexibel is dan dat wij graag zouden willen zien. Het aanpakken van problemen of andere zaken komen soms een beetje chaotisch over. Vluchtschema’s en treintijden kunnen worden gewijzigd of een hotelreservering wordt omgezet naar een ander, gelijkwaardig hotel, waardoor aanpassingen nodig zijn. Wij vragen u bij voorbaat om begrip te tonen voor eventuele onvolkomenheden, die niet aan ons of onze lokale vertegenwoordigers te wijten zijn maar inherent zijn aan de situatie ter plaatse. Speciaal voor reizen naar onze bestemmingen, landen waar grote maatschappelijke veranderingen plaatsvinden, dient u zich hiervan bewust te zijn bij het maken van uw reisplannen. Verder dient u te weten dat het niveau van onderhoud aan gebouwen (hotels/musea) minder is dan bij ons. Doorgaans wordt er door de lokale bevolking op verschillende bestemmingen weinig of geen Engels of Duits gesproken.

Onvolkomenheden
Bolsjoj Reizen is ervan overtuigd dat de aangeboden reizen van goede kwaliteit zijn. Mocht u desondanks onvolkomenheden of problemen tegenkomen, dan dient u deze onmiddellijk aan het verantwoordelijke gezag (hotelier/receptie/chauffeur/reisleiding) tijdens de reis kenbaar te maken. Zij zijn ter plaatse en kunnen problemen het snelst verhelpen. Indien een eventueel probleem niet naar wens of niet snel genoeg wordt opgelost, verzoeken wij u contact op te nemen met onze agent/vertegenwoordiger. Zowel onze agent als wijzelf beschikken over een noodnummer dat 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is in het geval van nood of bij problemen. Mocht u daarna nog klachten hebben, dan kunt u deze binnen een termijn van 1 maand na afloop van de reis schriftelijk bij Bolsjoj Reizen indienen. Uw klacht kan alleen ontvankelijk worden verklaard als u deze ter plaatse bij de betreffende vertegenwoordiging kenbaar heeft gemaakt en hiervan een schriftelijke ontvangstbevestiging heeft ontvangen.

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Helsinki
Dag 2 Helsinki
Dag 3 Helsinki-Amsterdam
Boek deze reis