Reisvoorwaarden / reisinformatie - Welkom bij Bolsjoj Reizen al 31 jaar dť specialist!
AANBIEDING VAN DE DAG !!!!!Onze bestemmingenRusland MongoliŽ ChinaGeorgiŽ en ArmeniŽOekraÔne PolenBaltische landen FinlandAanbiedingenBrochure 2017AANBIEDING VAN DE DAG!!!

Reisvoorwaarden / reisinformatie


Visa
Land         geldigheidsduur van          duur aanvraag         visum/incl.verzorgingskosten
                            paspoort 
Rusland*      6 maanden                        2 weken                     €   110
China**        7 maanden                        2 weken                     €   175
Mongolië***  6 maanden                       3 weken                      €   185


* Rusland: een visum voor Rusland wordt alleen afgegeven voor de periode waarin hotels zijn geboekt. Naast het originele paspoort, een online ingevuld visumformulier en een pasfoto heeft u ook een verklaring nodig van uw reis- of ziektekostenverzekeringsmaatschappij. Deze verklaring dient de volgende informatie te bevatten: uw polisnummer, uw volledige naam, uw geboortedatum, de data waarop u Rusland in- en uitreist en dat u in geheel Rusland verzekerd bent (of werelddekking). Mocht een van deze gegevens ontbreken dat wordt uw aanvraag meteen afgewezen. Als u uw verzekeringsmaatschappij belt en zegt dat u op vakantie gaat naar Rusland dan weten zij meestal al dat u een verklaring nodig heeft. 

Tevens dient u een officiële uitnodiging bij de aanvraag te kunnen overleggen. Deze uitnodiging wordt door Bolsjoj Reizen gratis verstrekt indien u een pakketreis (vlucht + hotel) heeft geboekt. In alle andere gevallen kunnen wij ook voor een toeristische uitnodiging zorgen voor een verblijf van maximaal 14 dagen (kosten € 60 p.p.).

U kunt uw visum voor Rusland op 3 adressen aanvragen:
1. bij Bolsjoj Reizen in Diemen (zie volgende hoofdstuk ‘Visum via Bolsjoj reizen’)
2. bij het Russische Consulaat in Den Haag (zie www.ambru.nl). Maak ruim op tijd een afspraak. Mocht het niet lukken dan kunt u nog altijd bij het VHS kantoor in Den Haag terecht (zie punt 3)
3. bij het Visum Handling Service in Den Haag (zie www.vhs-nederland.com)

NOTE; het Russisch consulaat accepteert (op het moment) alleen aanvragen van reizigers die binnen 1 maand naar Rusland vertrekken. Wijzigingen zijn altijd onder voorbehoud.

**China: een visum voor China is 3 maanden geldig vanaf de dag van afgifte (maximum verblijf is 1 maand). Naast het originele paspoort, een ingevuld visumformulier en een pasfoto dient u ook een reisschema te overleggen met daarop uw overnachtingsadressen.

U kunt uw visum voor China op 3 adressen aanvragen: 
1. bij Bolsjoj Reizen in Diemen (zie volgende hoofdstuk ‘Visum via Bolsjoj reizen’)
2. bij het Chinese Consulaat in Den Haag (zie www.china-embassy.org). Maak ruim op tijd een afspraak. Mocht het niet lukken dan kunt u nog altijd bij het CVASC kantoor in Den Haag terecht (zie punt 3)
3. bij het Chinese Visa Application Service Center in Den Haag (zie www.visaforchina.org)

Wanneer Nederlanders in China aankomen op een van de 8 internationale internationale luchthavens mogen ze - onder voorwaarden - voor een periode van maximaal 72 uur China betreden zonder visum. Voorwaarde voor deze 72-uurs visum vrijstelling is dat een ticket overlegd kan worden waaruit blijkt dat de reiziger binnen 72 uur doorvliegt vanaf de luchthaven van aankomst in China naar een andere internationale bestemming (buiten China). 

***Mongolië:  een visum voor Mongolië is maar 90 dagen geldig na afgifte. maximum verblijf is 1 maand. Naast het originele paspoort, een ingevuld visumformulier en een pasfoto dient u ook een reisschema te overleggen met daarop uw overnachtingsadressen. In sommige gevallen ook een inreisbewijs (kopie treinkaartje of ticket van uw vlucht).

U kunt uw visum voor Mongolië op 3 adressen aanvragen: 
1. bij Bolsjoj Reizen in Diemen (zie volgende hoofdstuk ‘Visum via Bolsjoj reizen’)
2. bij de honorair consul in Breda (zie www.hcmongolie.nl)
3. bij het Mongoolse consulaat in Brussel/Antwerpen 

Overige landen: voor de Baltische landen, Polen en Finland (deze landen behoren tot de EU) heeft u enkel een geldig paspoort of een officieel identiteitsbewijs nodig. Voor Georgië en Armenië heeft u geen visum nodig maar dient u paspoort nog wel 6 maanden geldig te zijn na thuiskomst. Voor Oekraïne heeft u ook geen visum nodig maar dient u paspoort nog wel 3 maanden geldig te zijn na thuiskomst.

Bolsjoj Reizen kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor eventuele wijzigingen in websites, procedures of visumkosten van de verschillende consulaten. U bent altijd zelf verantwoordelijk om de juiste documenten/papieren en verklaringen op tijd aan te vragen of af te leveren, ongeacht of u zelf voor het visum zorg draagt of dat Bolsjoj Reizen dat in opdracht van u gaat doet. Papieren of aanvraagformulieren die niet volledig of goed zijn ingevuld, worden meteen naar uw adres teruggestuurd met alle gevolgen van dien. U kunt uw reis niet kosteloos annuleren indien u niet op tijd bent met het aanvragen van een visum.

Visum via Bolsjoj Reizen
Indien u door Bolsjoj Reizen het visum wilt laten verzorgen dient u dit tijdens het reserveren van uw reis kenbaar te maken. Voor wijzigingen met betrekking tot het wel of niet verzorgen van uw visum berekenen wij automatisch € 50 wijzigingskosten. Het verdient aanbeveling om in verband met eventuele grote drukte bij de consulaten, het natrekken van uw gegevens of vertragingen bij de post minstens een week op te tellen bij de duur van een visumaanvraag. Deze kan aanzienlijk afwijken van de periode genoemd in de tabel. Bij een visumaanvraag heeft het consulaat altijd uw originele paspoort nodig. Gedurende de aanvraagprocedure kunt u dus niet over uw paspoort beschikken. Er worden geen uitzonderingen gemaakt.

LET OP: het kan voorkomen dat, bij grote drukte op het consulaat, uw aanvraag pas 2 dagen voor uw vertrek wordt verwerkt. Wij zullen uw paspoort dan op Schiphol klaarleggen. Houdt u er dus rekening mee dat u vanaf het moment dat u uw paspoort naar ons heeft verzonden niet meer hierover kunt beschikken tot eventueel de dag van vertrek naar Rusland. Er worden geen uitzonderingen gemaakt! Indien u denkt uw paspoort in de aanvraagperiode toch nodig te hebben, vraag dan alvorens u het paspoort naar ons toestuurt, een identiteitsbewijs bij de gemeente aan (altijd op vertoon van uw originele paspoort). Note: indien u zelf te laat bent met de aanvraag zult u uw paspoorten weer bij ons op kantoor dienen op te halen, wij gaan dan niet voor u naar Schiphol (alleen als consulaat te laat is)!

Indien wij uw paspoort, in opdracht van u, eerder moeten terughalen dan wordt de procedure meteen stopgezet en ontvangt u op dat moment geen visum. Wel worden door ons de verzorgingskosten en eventuele verzendkosten aan u in rekening gebracht. Indien u in een later stadium alsnog een visum wilt aanvragen dan dient u dit zelf bij het consulaat te doen. De genoemde tarieven zijn van toepassing op een standaardprocedure van een toeristisch visum voor houders van een Nederlands paspoort. Voor buitenlandse paspoorten (mits de aanvrager in het bezit is van een Nederlandse verblijfsvergunning en een uitreksel uit het bevolkingsregister) brengen de consulaten een toeslag in rekening van ca. € 20 per paspoort. Versnelde procedures zijn niet mogelijk. Instructies over het invullen van visumaanvraagformulieren voor al onze bestemmingen zijn bij ons kantoor verkrijgbaar.

Versturen van paspoorten
Indien u ervoor kiest uw visumaanvraag door ons te laten verzorgen, dan dienen de paspoorten van alle reizigers aangetekend naar ons te worden verstuurd. Dit gebeurt op eigen risico. Wij kunnen nimmer aansprakelijk gesteld worden voor het eventueel zoekraken van paspoorten die per post aan ons verzonden worden. Uiteraard kunt u deze ook op kantoor komen afgeven. Zodra wij de paspoorten met visa van het consulaat retour hebben, kunt u deze ook weer bij ons ophalen. Uiteraard kunnen wij deze ook aangetekend per post naar u verzenden. Portokosten en extra verzekering zijn reeds inbegrepen. Deze verzekering dekt de kosten die gemaakt moeten worden wanneer de paspoorten tijdens de postverzending van Bolsjoj Reizen naar uw adres onverhoopt zoek raken. Paspoorten worden binnen 10 dagen voor vertrek niet meer per post teruggestuurd. U kunt deze dan alleen nog bij ons op kantoor ophalen.

Algemeen (voor alle aanvragen geldt):
-indien u een eigen uitnodiging heeft voor Rusland/China of Mongolië dan dient u zelf het visum bij het consulaat aan te vragen. Bolsjoj Reizen vraagt alleen visa aan voor reizigers die hun gehele reis bij Bolsjoj Reizen hebben ondergebracht.
-wanneer u uw visumaanvraag te laat bij Bolsjoj Reizen indient dan dient u de paspoorten, nadat deze weer terug zijn van het consulaat,  zelf weer bij ons op te halen. Aangetekende stukken worden niet meer verstuurd  binnen 10 dagen voor vertrekt.
-klaarleggen van paspoorten op Schiphol kan alleen wanneer de aanvraag bij een van de consulaten vertraging oploopt. 

Reservering
Bij uw reservering dient u zowel uw persoonlijke gegevens als die van uw medereizigers, precies zoals deze in de betreffende paspoorten vermeld staan, aan ons door te geven. Indien de gegevens van bijvoorbeeld eerste voornaam (altijd maar 1) en/of meisjesnaam niet exact overeenkomen met de gegevens in de grensdocumenten, dan kunnen daar problemen door ontstaan die hoge kosten tot gevolg kunnen hebben. Deze kosten worden aan u doorberekend. Tevens hebben wij deze gegevens nodig om een reservering te kunnen maken bij onze lokale vertegenwoordigers. Ter controle zendt u ons zo spoedig mogelijk goed leesbare kopieën van de paspoorten van alle reizigers (het Burgerservicenummer mag u afschermen). Pas na ontvangst van deze kopieën kunnen wij uw reservering schriftelijk bevestigen door middel van het toezenden van de factuur. Per boeking bent u € 35 aan reserveringskosten verschuldigd. Bij boekingen zonder vlucht bedragen de reserveringskosten € 50. Degene die boekt is, behalve voor zichzelf, ook hoofdelijk aansprakelijk voor alle deelnemers die hij/zij aanmeldt. Wij raden u aan om minimaal 4 weken voor vertrek te boeken.

Procedure van uw reservering
1. U maakt de reservering
2. Uw vluchten worden direct ingeboekt en het landarrangement (zoals hotels etc.) wordt door  ons in aanvraag gezet (zie hieronder ‘Reservering op aanvraag’)
3. U ontvangt bericht zodra uw reservering definitief is
4. U stuurt paspoortkopieën op van alle deelnemers
5. U ontvangt de rekening en een brief omtrent de visumaanvraag
6. U maakt de aanbetaling over
7. U maakt 8 weken voor vertrek het restantbedrag over
8. U begint ongeveer 4 à 5 weken voor vertrek met de visumaanvraagprocedure
9. U ontvangt ongeveer 10 dagen voor vertrek uw reisbescheiden

Reservering op aanvraag
Indien wij de door u gewenste reisonderdelen niet meer uit onze voorraad kunnen inboeken dan zetten wij uw boeking op aanvraag. Dat wil zeggen dat wij uw reservering niet direct kunnen bevestigen en dat wij speciaal voor u bijvoorbeeld extra hotelkamers of vliegtuigstoelen gaan inkopen bij onze lokale partners. Deze aanvraag is niet vrijblijvend. Nadat de aanvraag door onze partners is gehonoreerd is is het ook meteen een definitieve reservering en kunt u niet meer wijzigen en/of annuleren zonder kosten. Uiteraard zullen wij u direct op de hoogte stellen zodra uw aanvraag akkoord is gekomen.
 
Voorboeking
Op basis van onze brochure 2017 kunnen er voorboekingen worden gemaakt voor het volgend jaar. Direct na het uitkomen van de brochure 2017 ontvangt u schriftelijk bericht van ons of de reis van uw keuze wederom wordt aangeboden. Tevens ontvangt u dan het programma met de daarbij behorende prijzen. Uw voorboeking wordt dan geheel vrijblijvend omgezet in een optieboeking welke 1 maand geldig is. Een voorboeking is dus geen definitieve reservering. Aan een voorboeking zijn geen kosten verbonden.

Optieboeking
Wij bieden u de mogelijkheid om een geheel vrijblijvende optie te nemen op een van onze reizen. Een optie op een van onze groepsreizen is doorgaans 5 werkdagen geldig en alleen mogelijk tot 8 weken voor de gewenste reisdatum. Een optie op een individuele reis is alleen mogelijk op de vluchten. De duur van deze optie is afhankelijk van de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij op dat moment.

Offerte
Indien u een eigen programma wenst samen te stellen naar een of meerdere bestemmingen uit ons aanbod dan kunt u een offerte bij ons opvragen. Aan het opvragen van een offerte zijn geen kosten verbonden. Om een gepaste offerte te kunnen schrijven die aan uw wensen voldoet ontvangen wij graag eerst zoveel mogelijk informatie van u waaronder:
- naam, adres en telefoonnummer
- aantal personen
- reisdatum en aantal dagen (per stad)
- eventuele excursies
- beschikbare budget

Persoonlijke gegevens
Een artikel in de ANVR-reisvoorwaarden vereist ook de verstrekking van persoonlijke gegevens die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn. Deze bepaling betreft niet alleen een geestelijke of lichamelijke handicap, maar ook andere hoedanigheden die voor de uitvoering van de reis, voor de reiziger zelf of voor de groep van belang zijn, zoals de leeftijd van deelnemers aan groeps- en/of rondreizen.

Verzekeringen
U bent verplicht om een goede reisverzekering af te sluiten. Onze medewerkers adviseren u gaarne over de diverse mogelijkheden met betrekking tot een reisverzekering. Ook voor een annuleringsverzekering kunt u bij ons terecht.

Preferenties en essenties
Indien u bepaalde preferenties (voorkeuren) tijdens uw reservering aan ons kenbaar maakt dan zullen wij deze op uw factuur vermelden. Wij zullen zoveel mogelijk rekening houden met uw wensen maar wij zijn daarbij afhankelijk van luchtvaart- en/of busmaatschappijen en natuurlijk hoteliers. Derhalve zijn preferenties altijd onder voorbehoud waaraan geen rechten kunnen worden verleend. Essenties, altijd alleen op medische gronden, worden per boeking bekeken en indien toegewezen op de factuur aan u bevestigd. Er kunnen kosten aan verbonden zijn.

Rolstoelen/Rolatoren
De bestemmingen welke Bolsjoj Reizen aanbiedt zijn niet of slecht toegankelijk voor rolstoelen en rollators. Derhalve is het niet mogelijk om een rolstoel of rollator mee te nemen op een van onze groepsreizen of cruises. U kunt wel een individuele reis bij ons boeken mits u voldoende begeleiding heeft om u daar waar nodig te helpen. Niet al onze hotels hebben liften, en het kan voorkomen dat liftstoringen langer duren dan bij ons gebruikelijk is. Aanpassingen m.b.t. vluchten, vervoer, hotels en excursies kunnen enkel als preferentie worden aangegeven. Ook zijn de faciliteiten in openbare gebouwen, musea en in bussen/metro 's minimaal aangepast. De metro heeft bijvoorbeeld GEEN lift, alleen roltrappen en op veel stations alleen trappen.

Reisdocumenten
Wij verstrekken vooraf of bij boeking de benodigde informatie over de vereiste reisdocumenten. Ingevolge de Algemene Reisvoorwaarden is de reiziger zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van alle benodigde reisdocumenten. Daartoe is het noodzakelijk om tijdig te controleren of de verkregen informatie nog actueel is.

Reissommen
Alle reissommen zijn per persoon en gebaseerd op prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen zoals deze bekend waren op het moment van het samenstellen van de aangeboden reizen. Indien de toegepaste Nederlandse of buitenlandse BTW voorschriften worden gewijzigd, dan zullen de reissommen als gevolg daarvan dienovereenkomstig aangepast worden. Tevens behouden wij ons het recht voor om reissommen, hotelprijzen etc. te wijzigen indien wijzigingen in de inkoopprijzen, vervoerskosten (z.g. brandstoftoeslagen) en wisselkoersen daartoe aanleiding geven.

Groepsreizen/Minimale deelname
Voor verschillende bestemmingen hebben wij groepsreizen samengesteld, dat wil zeggen dat u samen met anderen in een groep reist. U wordt tijdens deze reizen ter plaatse begeleid door ervaren gidsen (of reisleiding). Deze zijn enthousiast en beschikken over ruime ervaring. Zij zijn verantwoordelijk voor een soepel verloop van de reis, om u te adviseren en waar nodig te helpen. De voordelen van dit soort reizen zijn o.a. dat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over het verblijf in de hotels, de maaltijden (per reis verschillend), de excursies en het vervoer ter plaatse. Tijdens onze groepsreizen verblijft u in standaard hotelkamers. Eventuele wijzigingen uwerzijds (via de reisleiding) dient u direct ter plaatse te voldoen, zoals extra kosten voor bijv. airco (indien mogelijk). De genoemde hotels in al onze dagprogramma's zijn altijd onder voorbehoud. Het kan voorkomen dat wij wegens omstandigheden moeten uitwijken naar andere hotels in dezelfde categorie. Voorbeeld hiervan: in Moskou zou Hotel Cosmos kunnen worden vervangen door Hotel Vega en in St. Petersburg zou Hotel Oktiabrksaya kunnen worden vervangen door Hotel Moskva. Genoemde hotels kunnen dus onaangekondigd worden gewijzigd. Dit geldt voor al onze groepsreizen op alle bestemmingen. 

Diverse groepsreizen 
Afhankelijk van onze bestemmingen en de mogelijkheden ter plaatse bieden wij verschillende soorten groepsreizen aan:

• in Rusland 
-groepsreizen met Nederlandssprekende gidsen en met een minimale deelname van 10 personen.  
U reist in een Nederlands gezelschap. Tijdens transfers en excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale gidsen. Deze reizen niet mee van de ene naar de andere stad (met uitzondering van de cruises waarbij de reisleiding wel meereist). Voor deze reizen zullen wij u 4 weken voor vertrek informeren omtrent de doorgang van de reis. Indien het minimum aantal deelnemers voor een reis niet is bereikt, zullen de eventuele hieruit voortvloeiende persoonlijk gemaakte kosten, zoals reeds door uzelf aangevraagde visa, nimmer op ons verhaald kunnen worden. Uw aanbetaling krijgt u uiteraard geheel terug. 

-groepsreizen met Engels- of Duitssprekende gidsen en met garantievertrek bij 2 personen.  
U reist in een Nederlands gezelschap. Tijdens transfers en excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale gidsen. Deze reizen niet mee van de ene naar de andere stad. Voor groepsreizen met een garantievertrek zal de doorgang altijd plaatsvinden wanneer u met 2 personen boekt. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers beschikbaar zijn (op aanvraag). Nadat de reservering akkoord gekomen is bent u er ook meteen zeker van dat de reis zal plaatsvinden.  Het kan dus voorkomen dat de groep uit 2 personen bestaat.

• in de Baltische Landen 
-groepsreizen met Engels- en Duitssprekende reisleiding/gidsen en met garantievertrek. 
U reist in een internationaal gezelschap waarbij het kan voorkomen dat de samenstelling van de groep zich tijdens de reis wijzigt. Tijdens uw verblijf en de excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale reisleiding/gidsen. Deze begeleiden de groep gedurende de gehele reis. Voor groepsreizen met een garantievertrek zal de doorgang altijd plaatsvinden. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers beschikbaar zijn (op aanvraag). Nadat de reservering akkoord gekomen is bent u er ook meteen zeker van dat de reis zal plaatsvinden. 

• in Georgië en Armenië 
-groepsreizen met Engels- of Duitssprekende gidsen en met garantievertrek bij 2 personen.  
U reist in een Nederlands gezelschap. Tijdens transfers en excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale gidsen. Deze reizen niet mee van de ene naar de andere stad. Voor groepsreizen met een garantievertrek zal de doorgang altijd plaatsvinden wanneer u met 2 personen boekt. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers beschikbaar zijn (op aanvraag). Nadat de reservering akkoord gekomen is bent u er ook meteen zeker van dat de reis zal plaatsvinden.  Het kan dus voorkomen dat de groep uit 2 personen bestaat.

• in Mongolië
-groepsreizen met Engelssprekende reisleiding/gidsen en met een minimale deelname van 4 personen.  U reist in een internationaal gezelschap. Tijdens de rondreis en excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale reisleiding/gidsen. Deze reizen met de groep mee. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers/gers beschikbaar zijn (op aanvraag). Voor deze reizen zullen wij u 5 weken voor vertrek informeren omtrent de doorgang van de reis. Indien het minimum aantal deelnemers voor een reis niet is bereikt, zullen de eventuele hieruit voortvloeiende persoonlijk gemaakte kosten nimmer op ons verhaald kunnen worden. Uw aanbetaling krijgt u uiteraard geheel terug. Het kan dus voorkomen dat de groep uit 4 personen bestaat.

• in China 
-groepsreizen met Engelssprekende gidsen en met garantievertrek bij 2 personen. 
U reist in een internationaal gezelschap waarbij het kan voorkomen dat de samenstelling van de groep zich tijdens de reis wijzigt. Tijdens transfers en excursies wordt u ter plaatse begeleid door lokale gidsen. Deze reizen niet mee van de ene naar de andere stad. Voor deze groepsreizen zal de doorgang altijd plaatsvinden wanneer u met 2 personen boekt. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers beschikbaar zijn (op aanvraag). Nadat de reservering akkoord gekomen is bent u er ook meteen zeker van dat de reis zal plaatsvinden.  Het kan dus voorkomen dat de groep uit 2 personen bestaat.

-groepsreizen inclusief 10-daagse cruise met Engelssprekende gidsen en met garantievertrek bij 2 personen. 
U reist de dagen voorafgaande de cruise en de dagen na de cruise in een Nederlands gezelschap met Engelssprekende lokale gidsen. Deze reizen niet mee van de ene naar de andere stad. Tijdens de 10-daagse cruise reist u in een internationaal gezelschap met Engels- of Duitssprekende reisleiding/gids die uiteraard ook aan boord verblijft en met u meereist. Voor deze groepsreizen zal de doorgang altijd plaatsvinden wanneer u met 2 personen boekt. Uiteraard moeten er wel stoelen in het vliegtuig en hotelkamers/hutten beschikbaar zijn (op aanvraag). Nadat de reservering akkoord gekomen is bent u er ook meteen zeker van dat de reis definitief zal plaatsvinden.  Het kan dus voorkomen dat de groep uit 2 personen bestaat.

Verlengingen groepsreizen
Verlengingen na groepsreizen worden ter plaatse als afzonderlijke boekingen gereserveerd. Indien wij moeten afwijken van de genoemde hotels in het programma, blijft uw reservering voor de verlengingsnachten in het oorspronkelijke hotel gewoon staan. In dit geval zult u op de laatste dag van de groepsreis ook uw koffers moeten pakken en zelf een transfer (bijvoorbeeld per taxi) moeten regelen naar het hotel dat gereserveerd is voor uw verlengingsnachten. Uiteraard kunt u bij ons in dit geval ook een transfer bijboeken van hotel naar hotel. Na overleg met u (en indien mogelijk) zullen wij proberen uw verlengingsnachten om te boeken naar het hotel waar u ook met de groep verblijft. De eventuele extra kosten (als het hotel duurder is) zullen wij dan wel aan u doorberekenen.

Programmawijzigingen
Het kan voorkomen dat een dagprogramma (of een deel ervan) tijdens groeps- en individuele reizen
om organisatorische redenen gewijzigd dient te worden. Voor alle excursies geldt dat musea vaak pas een week van te voren kenbaar maken op welk tijdstip bepaalde bezoekers binnen mogen om zodoende de wachttijden en doorstroom goed te kunnen regelen. Het kan ook voorkomen dat een museum of paleis voor een dag wordt gesloten in verband met renovatie of hoog bezoek. Uiteraard zal deze excursie dan indien mogelijk op een andere dag/tijdstip plaatsvinden. 

Graag willen wij u erop attenderen dat bijvoorbeeld het Rode Plein geregeld onaangekondigd wordt afgesloten voor het publiek i.v.m. parades, culturele festiviteiten, concerten, rally’s en bij staatsbezoeken. Derhalve kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Vaak staan er dagen lang tribunes, podia en stellages (opbouw en afbouw).  Bij het samenstellen van onze dagprogramma’s, bij zowel groeps- als individuele reizen, kan geen rekening worden gehouden met het feit of het Rode Plein wel of niet toegankelijk zal zijn. Deze informatie is niet beschikbaar voor derden. Evenementen worden pas op het laatste moment bekend gemaakt. Zo kunnen bijvoorbeeld straten, pleinen en bruggen onaangekondigd worden afgesloten.

Ook trein-, boot- en busreizen (tijden) kunnen tijdens het seizoen onaangekondigd gewijzigd worden. De in de dagprogramma’s genoemde hotels zijn altijd onder voorbehoud. Het kan voorkomen dat wij wegens omstandigheden moeten uitwijken naar andere hotels in dezelfde categorie (voorbeeld in Moskou: Hotel Novotel zou Hotel Holiday Inn kunnen worden en in St. Petersburg zou Hotel Oktiabrskaya eventueel ook Hotel Moskva kunnen worden).

Met betrekking tot ons cruiseprogramma kan het voorkomen dat er om organisatorische redenen uitgeweken dient te worden naar een ander schip (bijv. groter of zonder zwembad) of dat er wijzigingen plaatsvinden in het dagprogramma in verband met weersverwachtingen (hoogwater of mistbanken) en wachttijden bij sluizen of havens. Verloren tijd kan niet altijd worden ingehaald.

Alle routes en genoemde tijden zijn altijd onder voorbehoud! Mocht u naast het door Bolsjoj Reizen georganiseerd programma zelf bijvoorbeeld theaterkaartjes hebben besteld dan zullen wij bij programmawijzigingen, indien mogelijk, daar rekening mee houden.

Hotels/cruiseschepen
Ieder land classificeert zijn hotels volgens nationale normen. De kamers en de dienstverlening in het hotel kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Zo kan het voorkomen dat u het een dagje zonder warm water (of met troebel/bruin water) moet stellen wegens onderhoudswerkzaamheden die door de gemeenten worden uitgevoerd. Helaas kunnen wij u hiervan niet vooraf op de hoogte stellen. Bij aankomst kan de hotelkamer doorgaans vanaf 14.00 uur betrokken worden en op de dag van vertrek dient men de hotelkamer tussen 10.00 en 12.00 uur (afhankelijk van het hotel) te verlaten. Indien de terugreis of de voortzetting van de reis later op de dag plaatsvindt, kan de bagage (tegen een kleine vergoeding) vaak bij de receptie in bewaring worden gegeven. De in deze brochure gepubliceerde prijzen zijn gebaseerd op een verblijf in standaard hotelkamers (zonder airco), tenzij anders vermeld. Bijna alle 2 persoonskamers beschikken over 2 aparte bedden die (naar Russisch gebruik) niet altijd naast elkaar staan. Wij bieden u bij sommige (groeps-) reizen/hotels de mogelijkheid om een 2-persoonskamer voor 3 personen te reserveren. Het gaat hierbij dan echt om een 2-persoonskamer (niet om een 3-persoonskamer) waar een extra bed wordt bijgezet. Het derde bed is doorgaans een stretcher/vouwbed maar kan ook een slaapbank zijn. In ieder geval is het minder comfortabel dan een standaard bed. Met betrekking tot de 1-persoonskamer/hut willen wij u meedelen dat, alhoewel deze kleiner is dan de 2-persoonskamer/hut, u hiervoor een toeslag dient te betalen. Indien u speciale wensen heeft omtrent uw hotelkamer, dan kunt u de prijzen bij ons opvragen. U kunt uw gereserveerde hotelkamer ter plaatse niet omboeken. De kamerprijzen kunnen in de periodes van beurzen en grote evenementen verschillen van de in deze brochure gepubliceerde prijzen. Wij adviseren u ‘s morgens al vroeg te gaan ontbijten aangezien de meeste restaurants te klein zijn voor het aantal hotelgasten waardoor de wachttijden behoorlijk kunnen oplopen.

De faciliteiten, van de door ons aangeboden hotels/cruiseschepen, zijn niet altijd gratis voor gasten (ook WiFi en parkeren niet). Sommige faciliteiten worden verhuurd aan derden. Zo kan het voorkomen dat u ter plaatse entree dient te betalen voor het gebruik van het zwembad, de fitnessruimte of golfbanen. Bolsjoj Reizen kan nimmer aansprakelijk worden gehouden wanneer gasten niet van de faciliteiten zoals fitnessruimtes en zwembaden gebruik kunnen maken i.v.m. renovatie of technische storingen. WIFI is in de verschillende hotels/ aan boord van de schepen niet altijd van goede kwaliteit of wekt soms helemaal niet.

Het kan voorkomen dat u in St. Petersburg nog een klein bedrag moet betalen voor de registratie van de gemeente (toeristenbelastingen). Deze zijn doorgaans Rb 200 (max. € 5 p.p. voor gehele verblijf).

Persoonlijke eigendommen welke achter zijn gelaten in bus, hotel en/of cruiseschip, kunnen nimmer door Bolsjoj Reizen  worden nagezonden. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor uw bagage (niet het hotelpersoneel, uw chauffeur of gids).

Fly & Drive ’s
Wij adviseren u onze voorwaarden m.b.t. het huren van een auto goed te lezen. Deze kunnen per bestemming of reis anders zijn. Verder adviseren wij u een TomTom van thuis mee te nemen en deze niet ter plaatse te huren (vaak kapot/geen gebruiksaanwijzing etc.).

Baltische landen
Inbegrepen zijn: CDW (Collssion Damage Waiver), aansprakelijkheids- en diefstalverzekering (met eigen risico van € 650), ongelimiteerd aantal kilometers, alle belastingen, afleveren of ophaalkosten bij hotel (maandag-vrijdag) en wegenkaart
Niet inbegrepen zijn: brandstof en parkeergelden of veerboten, verzekering 2e bestuurder, afleveren op ophaalkosten in weekenden (€ 65 per keer) en drop-off kosten

Overige voorwaarden zijn: bestuurder dient in het bezit te zijn van een geldig EU-rijbewijs, bestuurder moet minimaal 21 jaar zijn (en minimaal 2 jaar in het bezit van rijbewijs), bestuurder dient in het bezit te zijn van een internationale creditcard in verband met borg en eventuele schade van eigen risico,

Treinen
Het spoorwegnetwerk van Rusland en omliggende landen is bijzonder uitgebreid. Vanwege de enorme afstanden tussen de steden onderling is het reizen per trein door b.v. Rusland en China, ook bij de lokale bevolking, zeer populair. De treinen zijn comfortabel en rijden in alle weersomstandigheden stipt op tijd. U dient te allen tijden de trein vooraf te reserveren. De dagtreinen hebben zitplaatsen in de 2e klas en business class (soms ook 1e klas). De nachttreinen hebben slaapplaatsen in 4-persoonscoupés of in 2-persoonscoupés. De genoemde vanaf prijzen en toeslagen zijn per persoon incl. de reserveringskosten en het eventueel klaarleggen van de treinkaartjes in uw hotel.

De treinen zijn niet luxe maar comfortabel. Alhoewel er veel soorten en categorieën treinen zijn reserveert Bolsjoj Reizen geen treinen op basis van een speciale categorie. Wij maken gebruik van treinen die daadwerkelijk rijden op de gewenste dagen ongeacht de verschillende categorieën. Bedenk wel dat alle treinen ook gebruikt worden door de lokale bevolking. Het gaat hierbij dus niet om exclusieve toeristentreinen met gordijntjes en een pianist in de restauratiewagon (zoals bijvoorbeeld de Oriënt Express). Het in en uitladen van uw bagage dient u zelf te doen.   

Alle klassen moeten gebruik maken van de wasgelegenheid en toilet aan beide zijden van iedere wagon (gemeenschappelijk). Het kan voorkomen dat men, indien een 2-persoonscoupé is gereserveerd, een coupé krijgt toegewezen met een eigen toilet en/of douche die men dan met de buren dient te delen. Er zijn ook treinstellen die deze luxe niet hebben. Derhalve reserveren wij enkel bedden en is verdere informatie over de verschillende treinen en treinstellen niet bij ons beschikbaar.

De tijden (en treinnummers) zijn altijd onder voorbehoud en kunnen tijdens het seizoen, ook nadat uw reservering reeds door ons is bevestigd, gewijzigd worden. Dit kan invloed hebben op uw programma (aantal hotelovernachtingen onderweg). Eventuele wijzigingen zijn doorgaans 45 dagen voor uw vertrek pas bekend (dan kunnen treinkaartjes pas in het systeem worden geboekt). Bij uw reisbescheiden treft u de juiste informatie m.b.t. de treinnummers en tijden.

Reisvoorwaarden
Alle reizen van Bolsjoj Reizen worden uitgevoerd conform de ANVR Consumentenvoorwaarden (Deel A – Reisvoorwaarden) en vallen onder de garanties van zowel de SGR als het Calamiteitenfonds. De uitgebreide ANVR Consumentenvoorwaarden kunt u inzien via www.anvr.nl/anvr-voorwaarden/. Bolsjoj Reizen hanteert, gezien het soort reizen dat wij aanbieden, aangepaste voorwaarden ten aanzien van de (aan)betaling en annuleringskosten. De dagprogramma’s zijn vrij gedetailleerd weergegeven om een zo goed mogelijk beeld te geven van de geplande invulling van de reis. Toch zijn er factoren die invloed kunnen hebben op de uitvoering, zoals gewijzigde dienstregelingen, kapotte wegen, slecht weer of materiaalpech. Als bepaalde omstandigheden daartoe aanleiding geven, behouden wij ons nadrukkelijk het recht voor om - vooraf of ter plaatse - wijzigingen in route, dagindeling, overnachtingen, vervoer of excursies aan te brengen. U kunt er in zo’n geval natuurlijk van op aan dat wij onze uiterste best doen om de kwaliteit en het karakter van de reis zoveel mogelijk te handhaven. Eventuele extra reis- en verblijfskosten die als gevolg van overmacht gemaakt worden, kunnen voor rekening van de deelnemers komen. Mocht één van de aangeboden accommodaties onverwachts niet akkoord komen, dan reserveren wij voor u een gelijkwaardige, alternatieve accommodatie. Voor excursies waar Bolsjoj Reizen c.q. onze lokale vertegenwoordiger niet in bemiddelt, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid.

Betalingsvoorwaarden
De aanbetaling bedraagt 20% van de reissom. Indien u gebruik maakt van een speciaal tarief voor uw vluchten, bedraagt de aanbetaling 20% van het landarrangement plus de volledige kosten van de vliegtickets en luchthavenbelastingen. De aanbetaling dient per omgaande te worden voldaan. Uiterlijk 56 dagen voor vertrek dient u het resterende bedrag te voldoen. Bij boeking binnen 56 dagen voor vertrek dient de volledige reissom direct na ontvangst van de factuur te worden voldaan.

Annulerings- en wijzigingskosten
Bij annulering tot 56 dagen voor vertrek zijn de annuleringskosten gelijk aan de aanbetaling, vanaf 56 tot 42 dagen voor vertrek 30% van de reissom, vanaf 42 tot 28 dagen voor vertrek 50% van de reissom, vanaf 28 tot 14 dagen voor vertrek 75% van de reissom, vanaf 14 tot 7 dagen voor vertrek 90% van de reissom, vanaf 7 dagen voor vertrek de volledige reissom. Indien de volledige kosten van de vliegtickets in de aanbetaling zijn verwerkt, bestaan de annuleringskosten uit de volledige kosten van de vliegtickets, vermeerderd met het voorgaand vermelde percentage van het landarrangement. Indien uw visum reeds is aangevraagd dan zijn de kosten hierover 100%.

Bij een wijziging na boeking uwerzijds berekenen wij automatisch € 50 wijzigingskosten. Indien de wijziging ook nog kosten met zich meebrengt (van b.v. uitgegeven tickets, treinkaartjes en annulerings-/wijzigingskosten van hotels, gidsen, taxi’s etc.)  dan worden die voor 100% aan u doorberekend. Indien u uw reisdata wilt wijzigen dan brengt dat altijd kosten met zich mee.

Een ander land, andere gewoonten
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, een andere taal, een andere cultuur, ander eten en andere gewoonten. Kortom, het is niet zoals thuis. Dat is natuurlijk een van de leukere dingen van een vakantie in het buitenland, maar zeker ook iets om rekening mee te houden. Pas u daarom aan wanneer bepaalde zaken anders zijn dan u in Nederland gewend bent. De toeristische infrastructuur is in de landen die wij in deze brochure aanbieden nog in opbouw en door de aard van het land primitiever dan in West-Europa. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat men ter plaatse minder flexibel is dan dat wij graag zouden willen zien. Het aanpakken van problemen of andere zaken komen soms een beetje chaotisch over. Vluchtschema’s en treintijden kunnen worden gewijzigd of een hotelreservering wordt omgezet naar een ander, gelijkwaardig hotel, waardoor aanpassingen nodig zijn. Wij vragen u bij voorbaat om begrip te tonen voor eventuele onvolkomenheden, die niet aan ons of onze lokale vertegenwoordigers te wijten zijn maar inherent zijn aan de situatie ter plaatse. Speciaal voor reizen naar onze bestemmingen, landen waar grote maatschappelijke veranderingen plaatsvinden, dient u zich hiervan bewust te zijn bij het maken van uw reisplannen. Verder dient u te weten dat het niveau van onderhoud aan gebouwen (hotels/musea) minder is dan bij ons. Doorgaans wordt er door de lokale bevolking op verschillende bestemmingen weinig of geen Engels of Duits gesproken. Ook in de hotels, treinen en aan boord van de cruiseschepen wordt er doorgaans door het personeel weinig Engels of andere Europese talen gesproken.

Klachten
Bolsjoj Reizen is ervan overtuigd dat de aangeboden reizen van goede kwaliteit zijn. Mocht u desondanks problemen of klachten hebben, dan dient u deze onmiddellijk aan het verantwoordelijke gezag (hotelier, receptie, chauffeur, reisleiding) tijdens de reis kenbaar te maken. Vrijwel altijd zullen uw problemen direct opgelost worden. Wordt uw klacht niet direct opgelost dan dient u de klacht voor te leggen aan onze vertegenwoordiging ter plaatse of u neemt direct telefonisch contact op met ons kantoor. Wij zullen dan proberen vanuit Nederland de zaak op te lossen. Mocht u daarna nog klachten hebben, dan kunt u deze binnen een termijn van 1 maand na afloop van de reis schriftelijk bij Bolsjoj Reizen indienen. Uw klacht kan alleen ontvankelijk worden verklaard indien u deze ter plaatse bij de betreffende vertegenwoordiging kenbaar heeft gemaakt en hiervan een schriftelijke ontvangstbevestiging heeft ontvangen.

Vrijblijvend aanbod
Conform een artikel in de ANVR-reisvoorwaarden is in deze brochure sprake van een vrijblijvend aanbod dat door ons kan worden herroepen.

Gewichtige omstandigheden
In geval van gewichtige omstandigheden hebben wij het recht de reisovereenkomst te wijzigen. Onder gewichtige omstandigheden worden omstandigheden verstaan van zodanige aard, dat uitvoering van de reisovereenkomst door de reisorganisator niet in redelijkheid kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger, indien zich dergelijke omstandigheden voordoen, binnen 48 uur een alternatief aanbod doen, tenzij de oorzaak van de wijziging de reiziger is toe te rekenen.

Kennelijke fouten
Kennelijke fouten en vergissingen in deze brochure binden ons niet.

ANVR-reisvoorwaarden
BANVRolsjoj Reizen is aangesloten bij de ANVR. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en van de informatie daarover. De reizen in deze reisgids worden aangeboden onder het beding dat de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Deel A -Reisvoorwaarden) van toepassing zijn op alle aanbiedingen in deze reisgids tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. De uitgebreide ANVR-Consumentenvoorwaarden (Deel A-Reisvoorwaarden) kunt u inzien via www.anvr.nl/anvr-voorwaarden/.

Stichting Garantiefonds Reisgelden
DSGRe in dit programma gepubliceerde reizen vallen onder de garantie van de SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.

Calamiteitenfonds
Bolsjoj Reizen is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de in dit programma gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

Duurzaam Toerisme
Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur, zodat ook aan volgende generaties aantrekkelijke bestemmingen kunnen worden aangeboden. De ANVR-reisbranche voelt zich hierbij betrokken en zet zich in voor Duurzaam Toeristisch Ondernemen (DTO). Zo voldoet ons bedrijf aan de ANVR-DTO verplichting, waarbij de reisonderneming o.a. een daartoe opgeleide coördinator heeft aangesteld die met goed gevolg een examen heeft afgelegd. Ook hebben wij een beleidsverklaring en een programma met praktische maatregelen opgesteld, waarin staat beschreven hoe wij nu en in de toekomst met de zorg voor het milieu omgaan. U kunt onze beleidsverklaring en programma m.b.t. duurzaam toeristisch ondernemen nalezen op de website www.bolsjoj.nl). Maar duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. U bent als vakantieganger daarbij een onmisbare schakel
(zie www.anvr.travel > Op Reis, Duurzaam Toerisme).

Bestrijding Kinderprostitutie (ECPAT)
Wij steunen actief de ANVR en ECPAT-NL in de bestrijding van kinderprostitutie in vakantielanden. Wij nodigen u uit met ons alert te zijn op misbruik van kinderen.






ANVRBolsjoj Reizen is aangesloten bij de ANVR ( het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder het beding dat de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Deel A-Reisvoorwaarden) van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. De uitgebreide ANVR-Consumentenvoorwaarden (Deel A-Reisvoorwaarden) kunt u inzien via www.anvr.nl/anvr-voorwaaren/.



SGROok vallan de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van de SGR.  De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis. 



Bolsjoj Reizen is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Alle op deze website gepubliceerde reizen vallen daarom onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.