download
info@bolsjoj.nl 020 - 2012777

Stedenreis Baku, Gabala & Sheki 9 dagen

Vanaf € 895,-
  • Mooie rondreis door Azerbeidzjan
  • Bijzondere steden en prachtige natuur
  • Eeuwenoude monumenten
  • Excursies bijboeken mogelijk
  • Individuele transfers met auto en chauffeur
  • Vluchten met Lufthansa
  • Verblijf in 3-sterrenhotels met ontbijt
  • Verlengen met een of meerdere nachten
  • Andere hotels, geen probleem!
Bekijk data en prijzen

Tijdens deze individuele stedentrip krijgt u meer dan alleen de hoofdstad Baku/Bakoe te zien. Vanuit Baku reist u ook nog het binnenland in om het authentieke en prachtige Azerbeidzjan te leren kennen. Baku is een kosmopolitische stad met moderne hoogtechnologische architectuur naast eeuwenoude gebouwen en monumenten. Het meest bezochte deel van de stad is Icheri Sheher, het oude fort. Binnen de beschermende oude muren is door de eeuwen heen weinig veranderd. Zowel overdag als ’s avonds zullen Baku’s bezienswaardigheden u verbazen. Het prachtige natuurgebied van Gabala ligt zo'n 215 km ten noordwesten van de hoofdstad. Het is een van 's lands populairste vakantiebestemmingen en vooral in de winter wordt hier in de bergen flink geskied. Het is nog zo'n 90 km naar het schilderachtige Sheki, een van de oudste en zeker een van de mooiste nederzettingen van de Kaukasus.

U reist op individuele basis en verblijft in Baku in Hotel Parkway Inn***, in Gabala in Hotel Gabala City*** en in Sheki in Hotel Macara*** op basis van logies/ontbijt. Extra nachten kunnen worden bijgeboekt en tegen geringe meerkosten kan er voor andere hotels worden gekozen.

Ontdek samen met een lokale gids de fantastische geschiedenis van Moskou tijdens een van onze indrukwekkende excursies. U dient reeds bij het reserveren van uw reis aan te geven of u een of meerdere excursies wilt bijboeken.

Vluchten met Lufthansa in de L-klasse (goedkoopste IATA* toeristenklasse)

Dag 1 Vertrek Amsterdam 11.15 uur, aankomst Frankfurt 12.20 uur
Dag 1 Vertrek Frankfurt 13.45 uur, aankomst Baku 20.30 uur
Dag 9 Vertrek Baku 04.30 uur, aankomst Frankfurt 07.40 uur
Dag 9 Vertrek Frankfurt 09.10 uur, aankomst Amsterdam 10.25 uur
Vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud

*IATA

IATA-vliegtickets dienen op voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij bij boeking doorgaans binnen 48 uur te worden uitgegeven. Wij zullen pas overgaan tot uitgifte van de tickets nadat het landarrangement akkoord is gekomen. Indien wij na 48 uur nog geen akkoord hebben ontvangen dan zullen de tickets opnieuw door ons worden ingeboekt. Uiteraard zullen wij proberen dezelfde boekings-/prijsklasse te hanteren. Indien dit niet mogelijk is zullen wij direct contact met u opnemen.

De aanbetaling van uw reis bedraagt de volledige kosten van de IATA-tickets + 20% over het landarrangement. Uitgegeven IATA-tickets kunnen niet meer door u worden gewijzigd en bij een eventuele annulering zijn de kosten altijd 100%.

Tijdverschil met Nederland

Azerbeidzjan + 2 uur (in de winter + 3 uur)

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis
Dag 1

Amsterdam-Baku

Vandaag vliegt u met Lufthansa van Amsterdam via Frankfurt naar Baku. In de aankomsthal wordt u welkom geheten door onze chauffeur. Hij begeleidt u naar het hotel waar u meteen uw kamer kunt betrekken.

Dag 2

Baku

Gehele dag ter vrije besteding.

Dag 3

Baku-Gabala

In de ochtend transfer met eigen auto en chauffeur naar Gabala. Totale reisafstand is ca. 215 km.

Dag 4

Gabala

Gehele dag ter vrije besteding.

Dag 3

Baku

Gehele dag ter vrije besteding.

Dag 5

Gabala-Sheki

In de ochtend transfer met eigen auto en chauffeur naar Sheki. Totale reisafstand is ca. 90 km.

Sheki

Gehele dag ter vrije besteding.

Dag 6

Sheki-Baku

In de ochtend transfer met eigen auto en chauffeur naar Baku. Totale reisafstand is ca. 300 km.

Dag 7

Baku

Gehele dag ter vrije besteding. In de middag kunt u een ontbijtbox bij de hotelreceptie voor de volgende ochtend bestellen.

Dag 8

Baku-Amsterdam

Al vroeg in de ochtend neemt u zelf een taxi vanaf het hotel naar de luchthaven voor uw terugvlucht met Lufthansa via Frankfurt naar Amsterdam. Uiteraard heeft u de mogelijkheid uw verblijf in Baku te verlengen.

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis

Wij bieden u een selectie interessante privé excursies aan. Deze excursies met Engelssprekende gidsen en auto met chauffeur, indien van toepassing, beginnen doorgaans ’s morgens om 10.00 uur. U wordt dan in de lobby van uw hotel opgehaald. Bij het reserveren van uw reis dient u al aan te geven of u een of meerdere excursies wilt bijboeken. Deze zijn niet later of ter plaatse bij te boeken en/of te wijzigen. Graag verwijzen wij ook naar het tabblad Praktische info/Programma en excursies.

Bekijk hier onze excursies in Azerbeidzjan

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis

U verblijft tijdens deze reis in het hieronder genoemde hotels op basis van logies/ontbijt.

Parkway Inn*** in Baku

Het populaire Parkway Inn wordt door haar gasten hoog gewaardeerd. Er hangt een prettige huiselijke sfeer en het personeel is bijzonder vriendelijk. De openbare ruimtes zijn kleurrijk ingericht. Dit 3-sterrenhotel biedt voor een stadshotel veel faciliteiten.

Ligging: het hotel ligt aan een redelijk drukke doorgaande weg in de wijk Yasamal. Het is zo’n 15 minuten lopen naar het centrum en 3 minuten naar het dichtstbijzijnde metrostation. De Oude Stad ligt op ca. 1½ km van het hotel. Op loopafstand vindt u verschillende restaurants en andere uitgaansgelegenheden, winkelcentra en musea.

Faciliteiten: meteen bij de ingang van het hotel vindt u de receptiebalie en een aardige lobbybar met comfortabele fauteuils waar ook het ontbijt wordt geserveerd. Het hotel beschikt over een spacentrum met binnenzwembad, Finse sauna, Hamam en massageruimte. Verder kunt u gebruik maken van een geldautomaat, geldwisselservice, roomservice en laundry. WiFi in het gehele hotel.

Hotelkamers: alle 45 hotelkamers zijn ruim en voorzien van alle gemakken zoals airco, koelkastje, , waterkoker met koffie/theefaciliteiten, kluisje en tv. De badkamers zijn goed afgewerkt en hebben douche-/of bad en toilet.

Hotel Gabala City *** in Gabala

Dit eenvoudig maar comfortabel 3-sterrenhotel opende in 2012 haar deuren. Het hotel telt 40 hotelkamers en een klein aantal faciliteiten. De inrichting is netjes maar wel een beetje kil. Doorgaans verblijven hier ook vaak families met kinderen. Het is dan ook een gezinsvriendelijk hotel zonder veel poespas.

Ligging: aan de hoofdweg in het centrum van Gabala. Op loopafstand vindt u verschillende restaurants en een supermarkt. De kabelbaan en het pretpark Gabaland liggen op zo’n 5 km van het hotel.

Faciliteiten: bij de hotelreceptie ligt veel informatie over de omgeving en excursiemogelijkheden. Er is een restaurant waar vooral lokale gerechten worden geserveerd, een kleine bar en een snackbar. In de zomer is het terras open en is er een club voor kinderen.

Hotelkamers: zeer ruime maar wel eenvoudig ingerichte kamers met tv en koelkastje. Er zijn een aantal kamers met balkon en uitzicht op de bergen. Nette badkamer met douche en/of bad en toilet.

Hotel Macara *** in Sheki

Hotel Macara is een 3-sterrenhotel hotel op loopafstand van het centrum van Sheki. Alhoewel het hotel er van buiten zeker modern Arabisch uitziet is het van binnen een beetje oubollig ingericht waarbij veel donkere kleuren en veel behang is gebruikt. De gasten zijn erg tevreden met de kamers en service. Het vriendelijke personeel doet er dan ook alles aan om het de gasten naar de zin te maken. Er wordt af en toe live opgetreden door een groepje muzikanten. Het hotel heeft een behoorlijke tuin waar gasten even rustig kunnen zitten.

Ligging: het hotel ligt in een rustige straat niet ver van het oude centrum, op 10 minuten loopafstand van de Tazar Bazar en zo’n 25 minuten van het paleis van Shaki Khans.

Faciliteiten: naast de kleine receptie met conciërge-service vindt u op de begane grond een heerlijke tuin om even in te relaxen. Kluisjes bij de receptie. Het restaurant is redelijk groot en populair. Er worden vooral Amerikaanse specialiteiten geserveerd. WiFi in het gehele hotel.

Hotelkamers: Hotelkamers: de 30 hotelkamers zijn van redelijk formaat en zijn netjes ingericht. Naast een tv staat er ook een schrijftafel met een kluisje en een waterkoker. Alle kamers hebben airco. De badkamers zijn netjes met douche en/of bad en toilet.

Andere hotels gewenst?

Tegen een toeslag kunt u in ander 3-sterrenhotels, 4- of 5-sterrenhotels verblijven.

Bekijk hier onze andere hotels

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis

Data

Vertrek dagelijks.

Prijzen

De vanaf prijs van deze reis bedraagt € 895, gebaseerd op een verblijf van 2 personen in een 2-persoonskamer in de goedkoopste periode. Alle genoemde prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld.

Speciale kortingen (per persoon) indien u een reservering maakt voor:

4 personen € 40
6 personen € 55
8 personen € 75

Reisvoorstel aanvragen

Vertrekdatum
Aantal personen
Kamertype
Uw gegevens
Uw naam
E-mailadres
(Mobiel) telefoonnummer

Inbegrepen:

  • IATA*-vluchten met Lufthansa in de L-klasse
  • luchthavenbelastingen (€ 250)
  • 1 stuk ruimbagage max. 20 kg (€ 70)
  • 8 x hotelovernachting
  • 8 x ontbijt
  • transfer bij aankomst
  • intercity transfers met auto/chauffeur

Niet inbegrepen:

  • visum
  • reserveringskosten € 35 per boeking
  • Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
  • SGR-bijdrage € 5

Toeslagen:

  • 1-persoonskamer € 200
  • meerkosten voorkeur hotels

Extra's:

  • visum
  • transfer bij vertrek v.a. € 30 per auto
  • excursies
  • verzekeringen

*IATA

IATA-vliegtickets dienen op voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij bij boeking doorgaans binnen 48 uur te worden uitgegeven. Wij zullen pas overgaan tot uitgifte van de tickets nadat het landarrangement akkoord is gekomen. Indien wij na 48 uur nog geen akkoord hebben ontvangen dan zullen de tickets opnieuw door ons worden ingeboekt. Uiteraard zullen wij proberen dezelfde boekings-/prijsklasse te hanteren. Indien dit niet mogelijk is zullen wij direct contact met u opnemen.

De aanbetaling van uw reis bedraagt de volledige kosten van de IATA-tickets + 20% over het landarrangement. Uitgegeven IATA-tickets kunnen niet meer door u worden gewijzigd en bij een eventuele annulering zijn de kosten altijd 100%.

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis

Documenten

Voor een bezoek aan Azerbeidzjan heeft u een Nederlands paspoort nodig dat nog minimaal 6 maanden geldig is na thuiskomst. U heeft ook een toeristenvisum nodig, zie visa. Voor andere nationaliteiten kunnen andere regels gelden en wij adviseren u daarom zelf contact op te nemen bij het consulaat.

Ingevolge de Algemene Reisvoorwaarden is de reiziger zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van alle benodigde reisdocumenten.

Als Nederlands staatsburger heeft u een toeristenvisum nodig voor Azerbeidzjan. Deze kunt u online aanvragen bij: https://evisa.gov.az/en. De aanvraag duurt ca. 3 werkdagen en de kosten bedragen ca. € 30 per visum. U ontvangt dan een E-visum per mail welke u dient uit te printen en bij u te hebben bij aankomst in en vertrek uit Azerbeidzjan. De computer geeft bij aanvraag aan vanaf wanneer en hoe lang het visum geldig is. Meestal is dat 90 dagen maar u mag als toerist altijd maar tot maximaal 30 dagen in Azerbeidzjan verblijven. Indien u 15 of meer dagen in een plaats verblijft dan dient het hotel u te registeren bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken in Baku. U mag met een toeristenvisum maar 1 keer het land in- en uitreizen. Deze informatie is onder voorbehoud en kan onaangekondigd door instanties worden gewijzigd. Voor andere nationaliteiten kunnen andere regels gelden en wij adviseren u daarom zelf contact op te nemen bij het consulaat.

Ingevolge de Algemene Reisvoorwaarden is de reiziger zelf verantwoordelijk om bij vertrek en tijdens de reis in het bezit te zijn van alle benodigde reisdocumenten.

Bij uw reisbescheiden treft u een reserveringsbevestiging aan van uw vlucht (E-ticket).
De op deze bevestiging vermelde vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud.

Stoelreservering
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kunt u tegen betaling stoelen reserveren. Informatie hierover en over het online inchecken ontvangt u bij uw reisbescheiden.

Ruimbagage
Afhankelijk van uw gereserveerde ticket (wel/geen bagage) en de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt mag u 1 koffer (1 stuk per persoon) van max. 23 kg meenemen als ruimbagage. Totale afmeting 158 cm (h x b x d). Ruimbagage geeft u af bij de BAGAGE DROP OFF.

Handbagage
Elke passagier mag 1 stuk handbagage meenemen (max. 55 x 40 x 23 cm) en een handtas of een laptoptas (max. 40 x 35 x 12 cm). Totaal gewicht max. 8 kg. Medicijnen kunt u het beste in de handbagage meenemen. Het is ten strengste verboden spuitbussen en/of scherpe voorwerpen, zoals scharen etc. in uw handbagage mee te nemen. Bij de handbagage-controle dient u alle vloeistoffen apart voor screening aan te bieden. De vloeistoffen die u meeneemt dienen in een hersluitbare doorzichtige plastic zak van max. 1 liter te zitten. Vloeistoffen en gels mogen alleen worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 milliliter.

Wij raden u aan om minimaal 3 uur voor vertrek op Schiphol aanwezig te zijn vanwege de drukte en de extra veiligheidsmaatregelen (advies ANVR en luchtvaartmaatschappijen). Ongeacht de drukte zijn reizigers zelf verantwoordelijk om op tijd bij de Gate (het vliegtuig) te zijn.

Ieder land classificeert zijn hotels volgens nationale normen. De kamers en de dienstverlening in de diverse hotels kunnen van wisselende kwaliteit zijn. Zo kan het voorkomen dat u het een dagje zonder warm water of met troebel/bruin water moet stellen wegens onderhoudswerkzaamheden die door de gemeente worden uitgevoerd. Helaas kunnen wij u hiervan niet vooraf op de hoogte stellen. Mogen wij u erop attenderen dat een 3-sterrenhotel over het algemeen, net als in Nederland, een gewoon eenvoudig hotel is zonder enige luxe of bijzondere service. Ook onder de 4-sterrenhotels zijn veel prijsverschillen, dus kwaliteitsverschillen. Een 4-sterrenhotel wilt niet zeggen dat u in een luxe hotel verblijft.

Hotelkamers
Op de dag van aankomst kunt u doorgaans vanaf 14.00 uur uw hotelkamer betrekken en op de dag van vertrek dient u doorgaans uw kamer om 10.00 uur weer vrij te geven. Indien de terugreis of de voortzetting van de reis later op de dag plaatsvindt dan kan de bagage bij de hotelreceptie in bewaring worden gegeven. In de meeste hotels is dit gratis. De door ons gepubliceerde reizen zijn gebaseerd op een verblijf van 2 personen met ontbijt in standaard hotelkamers (zonder airco). Bijna alle 2-persoonskamers beschikken over 2 aparte bedden. Wij bieden in de meeste hotels de mogelijkheid om een 2-persoonskamer voor 3 personen te reserveren. Het gaat hierbij dan echt om een 2-persoonskamer waar een extra bed wordt bijgezet. Het derde bed is doorgaans een stretcher/vouwbed of slaapbank, in ieder geval geen volwaardig bed waardoor het iets kleiner en minder comfort kan hebben. Wij reserveren geen 3-persoonskamers. Met betrekking tot 1-persoonskamers willen wij meedelen dat deze vaak kleiner zijn dan 2-persoonskamers ondanks de toeslag die men ervoor dient te betalen. Indien u speciale wensen heeft omtrent uw hotelkamer dan kunt u de mogelijkheden en prijzen bij ons opvragen.

Wij adviseren al onze gasten zo vroeg mogelijk te gaan ontbijten aangezien de meeste ontbijtzalen/restaurants te klein zijn voor het aantal hotelgasten waardoor de wachttijden behoorlijk kunnen oplopen. De faciliteiten van de door ons aangeboden hotels zijn niet altijd gratis voor hotelgasten. WiFi is niet altijd van goede kwaliteit. Sommige faciliteiten worden verhuurd aan derden. Zo kan het voorkomen dat u ter plaatse entree dient te betalen voor het gebruik van zwembad of fitnessruimte.

Wanneer u als individuele reiziger bij ons transfers, treinen of excursies heeft geboekt, dan ontvangt u hiervoor bij uw reisbescheiden een voucher. Hierop staat de benodigde informatie vermeld zoals waar en hoe laat u uw chauffeur of gids ontmoet of hoe laat u op een station dient te zijn voor uw geboekte treinreis.

In moskeeën, kerken en kloosters stelt men het op prijs als u zich aan de orthodoxe regels houdt: vrouwen bedekken het hoofd met een hoofddoek, sjaal of muts. Er zijn gebedshuizen waar men het storend vindt als bezoekers in een korte broek gekleed gaan.

Individuele rondreizen
Bij individuele rondreizen waarbij u over een auto met privé chauffeur beschikt dient u er rekening te houden dat de chauffeur doorgaans weinig kennis heeft van een buitenlandse taal. Uiteraard is hij op de hoogte van de route welke u gaat rijden en welke bezienswaardigheden u onderweg tegenkomt. Hij is dus alleen uw chauffeur en zal u niet begeleiden bij het bezoeken van de bezienswaardigheden. Tevens is het gebruikelijk dat bij de overnachtingen in een guesthouse, waar ook het diner ’s avonds plaatsvind, de chauffeur aan uw tafel aanschuift.

Eventuele wijzigingen
Onze dagprogramma’s zijn vrij gedetailleerd weergegeven om u een zo goed mogelijk beeld te geven van de geplande invulling van de reis. Toch zijn er factoren die invloed kunnen hebben op de uitvoering, zoals gewijzigde dienstregelingen, kapotte wegen, slecht weer of materiaalpech. Als bepaalde omstandigheden daartoe aanleiding geven, behouden wij ons nadrukkelijk het recht voor om - vooraf of ter plaatse - wijzigingen in route, dagindeling, overnachtingen, vervoer of excursies aan te brengen. Het kan ook voorkomen dat een museum of klooster voor een dag wordt gesloten in verband met renovatie of hoog bezoek. U kunt er in zo'n geval natuurlijk van op aan dat wij onze uiterste best doen om de kwaliteit en het karakter van de reis zoveel mogelijk te handhaven. Eventuele extra reis- en verblijfskosten die als gevolg van overmachtssituaties gemaakt worden, kunnen voor rekening van de deelnemers komen. Mocht een van de aangeboden accommodaties onverwachts niet akkoord komen, dan reserveren wij voor u een gelijkwaardige, alternatieve accommodatie. Voor excursies waar Bolsjoj c.q. onze lokale vertegenwoordiger niet in bemiddelt, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid. De vertrek- en aankomsttijden genoemd in onze programma's zijn altijd onder voorbehoud en kunnen tijdens het seizoen, ook nadat uw reservering reeds door ons is bevestigd, onaangekondigd gewijzigd worden.

Fooien
Aan het einde van een excursie of van uw verblijf is het doorgaans gebruikelijk dat de gids en/of chauffeur een fooitje ontvangen. Gemiddeld geven onze gasten per persoon zo’n € 5 per dag. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend.

Azerbeidzjan kent verschillende klimaatzones. Het kustgebied aan de Kaspische Zee heeft een droog steppeklimaat met hete zomers en winters waarbij de temperatuur tot het vriespunt kan dalen. De laagvlakte heeft een subtropisch klimaat met hete zomers en zachte winters. De beste reistijd is van mei t/m september. In deze maanden is de temperatuur aangenaam of warm en valt er amper neerslag. De gemiddelde temperatuur is dan overdag tussen de 22 en 30 graden.

Tijdzones
Het is in Azerbeidzjan in de zomer 2 uur en in de winter 3 uur later dan in Nederland.

01 januari Nieuwjaar
08 maart Internationale Vrouwendag
20 maart Noroez Perzisch Nieuwjaar/dag om te herdenken
09 mei Dag van de Overwinning
28 mei Dag van de Republiek
15 juni Bevrijdingsdag
26 juni Dag van de Strijdkrachten
18 oktober Onafhankelijkheidsdag
31 december Dag van Solidariteit

Ramadan in juni
Offerfeest in juli

Preferenties en essenties
Indien u bepaalde preferenties/voorkeuren tijdens uw reservering aan ons kenbaar maakt dan zullen wij deze op uw factuur vermelden. Wij zullen zoveel mogelijk rekening houden met uw wensen maar wij zijn daarbij afhankelijk van luchtvaart- en/of busmaatschappijen en natuurlijk hoteliers. Derhalve zijn preferenties altijd onder voorbehoud waaraan geen rechten kunnen worden verleend. Essenties, altijd alleen op medische gronden, worden per boeking bekeken en indien toegewezen op de factuur aan u bevestigd. Er kunnen kosten aan verbonden zijn.

Mobiliteit
De bestemmingen die wij aanbieden zijn niet of slecht toegankelijk voor rolstoelen en rollators. Niet alle hotels hebben liften en het kan voorkomen dat liftstoringen langer duren dan bij ons gebruikelijk is. Aanpassingen m.b.t. vluchten, vervoer, hotels en excursies kunnen enkel als preferentie worden aangegeven. Ook zijn de faciliteiten in openbare gebouwen, musea en in bussen/metro's minimaal aangepast. Als u niet goed ter been bent, dan is het raadzaam om goede begeleiding mee te nemen die u kan helpen waar nodig.

Valuta
Het beste kunt u in Azerbeidzjan gewoon met uw bankpas (met Maestro) of cash betalen. In de steden vindt u pinautomaten waar u cash geld kunt pinnen. Creditcards zoals Visa/Eurocard en American Express worden bij grotere hotels en winkelketens steeds vaker geaccepteerd. In musea, kleinere winkeltjes en terrasjes kan doorgaans alleen met cash geld worden betaald. Ook in het binnenland neemt men enkel cash geld aan.

Diverse Nederlandse banken hebben ter voorkoming van fraude blokkades ingevoerd waardoor u wellicht niet in het buitenland kunt pinnen. Neem vooraf uw reis contact op met uw bank om de eventuele blokkade op te laten heffen.

Het betaalmiddel in Azerbeidzjan is de Manat.
1 euro is ca. 1,9 Manat (wisselkoers per 21 maart 2022)

Meenemen / Voltage
Het is altijd raadzaam om een regenjas, paraplu en trui/vest mee te nemen. Mocht u iets zijn vergeten geen probleem, in Azerbeidzjan is werkelijk alles te koop. In Azerbeidzjan kent men net als in Nederland overal 220 volt. De stopcontacten zijn Europese stijl. U heeft dus geen adapter nodig.

Persoonlijke eigendommen welke achter zijn gelaten in vliegtuig, bus, hotel of schip kunnen nimmer door Bolsjoj Reizen worden nagezonden. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor uw bagage, niet het hotelpersoneel, uw chauffeur of uw gids.

Maaltijden / Uit eten
Er zijn overal restaurants waar uiteenlopend van eenvoudig tot zeer goed kan worden gegeten. In bijna alle restaurants in de grotere plaatsen heeft men Engelse menukaarten.

Openbaar vervoer / Taxi's
Baku heeft een metronetwerk met 3 lijnen met een totale lengte van 38 kilometer. Om gebruik te maken van de metro heeft u een Bakucard nodig (openbaar vervoerkaart). U kunt, net als in Nederland, kiezen voor 1 t/m 4 enkele reizen (ca. 0,30 AZN per rit). Het is ook mogelijk om een kaart met een geldigheid van 24 uur, 72 uur en 1 week te kopen. Hiermee kunt u onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer, krijgt u gratis toegang bij sommige musea en korting bij enkele restaurants en winkels.

Fotograferen
In Azerbeidzjan kunt u de mooiste plaatjes schieten. Officieel is het verboden om politie en militairen te fotograferen. Bij het fotograferen in moskeeën kunt u beter eerst even om toestemming toestemming. In sommige musea mag alleen tegen betaling worden gefotografeerd. Let op: ook hier kunnen ruimtes zijn waar absoluut niet gefotografeerd mag worden of alleen zonder flits. Indien men zich hier niet aan houdt, zal men hierop direct worden aangesproken. De fotocamera kan zelfs worden ingenomen!

Telefoneren / WiFi
Het is geen probleem om vanuit Azerbeidzjan direct naar Nederland te bellen. De toegangscode voor Nederland is +31. In de meeste steden en vaak ook op het platteland kunt u gewoon uw mobiele telefoon gebruiken. De telefoonnummers van uw accommodaties ontvangt u bij uw reisbescheiden. Zowel in hotels als in restaurants en cafés heeft men gratis WiFi. Het bereik is in deze landen doorgaans van iets mindere kwaliteit dan dat wij in Nederland gewend zijn.

Belangrijke nummers:
-Nederlandse Ambassade in Baku tel. +994-124 968 833

Verzekeringen
U bent verplicht om een goede reisverzekering af te sluiten. Onze medewerkers adviseren u gaarne over de diverse mogelijkheden met betrekking tot een reisverzekering. Ook voor een annuleringsverzekering kunt u bij ons terecht.

Inentingen
Voor de corona regels van de diverse landen verwijzen wij graag naar de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken /WIJS OP REIS! De regels verschillen vaak per land en kunnen onaangekondigd door de landen zelf worden gewijzigd. Dit is geen reden tot kosteloos annuleren. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk om de juiste maatregelen te treffen om zodoende voor of tijdens de reis niet voor verrassingen te komen staan. Wij adviseren al onze cliënten zich volledig te laten vaccineren inclusief boosters om zodoende problemen te voorkomen. Mocht u voor vertrek positief worden getest voor corona dan kunt u niet zo maar kosteloos annuleren. U kunt zich hiervoor wel verzekeren. Wij adviseren u contact op te nemen met uw reis- en/of annuleringsverzekering zodat zij u kunnen adviseren. Alle verzekeringsmaatschappijen hebben weer hun eigen regels.

Veiligheid
In Azerbeidzjan is het net zo veilig als in de rest van Europa. In de grotere steden zijn, zoals in alle grote steden van de wereld, wel zakkenrollers actief. Wij adviseren u om op drukke plaatsen, zoals bij oversteekplaatsen (zebrapaden), winkels, restaurants en op busstations, extra op uw spulletjes te letten. Neem altijd een kopie van uw paspoort mee op reis. Wij adviseren u geen waardevolle sieraden etc. mee te nemen. Overige waardevolle spullen kunt u in uw afsluitbare koffer of in een kluisje (indien aanwezig anders bij de hotelreceptie) in uw hotelkamer bewaren. Foto/filmcamera’s kunt u uiteraard gewoon meenemen.

Een ander land, andere gewoonten
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, een andere taal, een andere cultuur, ander eten en andere gewoonten. Kortom, het is niet zoals thuis. Dat is natuurlijk een van de leukere dingen van een vakantie in het buitenland, maar zeker ook iets om rekening mee te houden. Pas u daarom aan wanneer bepaalde zaken anders zijn dan u in Nederland gewend bent. De toeristische infrastructuur is in de landen die wij aanbieden nog in opbouw en door de aard van het land primitiever dan elders in West-Europa. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat men ter plaatse minder flexibel is dan dat wij graag zouden willen zien. Het aanpakken van problemen of andere zaken komen soms een beetje chaotisch over. Vluchtschema’s en treintijden kunnen worden gewijzigd of een hotelreservering wordt omgezet naar een ander, gelijkwaardig hotel, waardoor aanpassingen nodig zijn. Wij vragen u bij voorbaat om begrip te tonen voor eventuele onvolkomenheden, die niet aan ons of onze lokale vertegenwoordigers te wijten zijn maar inherent zijn aan de situatie ter plaatse. Speciaal voor reizen naar onze bestemmingen, landen waar grote maatschappelijke veranderingen plaatsvinden, dient u zich hiervan bewust te zijn bij het maken van uw reisplannen. Verder dient u te weten dat het niveau van onderhoud aan gebouwen (hotels/musea) minder is dan bij ons. Doorgaans wordt er door de lokale bevolking op verschillende bestemmingen weinig of geen Engels gesproken.

Onvolkomenheden
Bolsjoj Reizen is ervan overtuigd dat de aangeboden reizen van goede kwaliteit zijn. Mocht u desondanks onvolkomenheden of problemen tegenkomen, dan dient u deze onmiddellijk aan het verantwoordelijke gezag (hotelier/receptie/chauffeur/reisleiding) tijdens de reis kenbaar te maken. Zij zijn ter plaatse en kunnen problemen het snelst verhelpen. Indien een eventueel probleem niet naar wens of niet snel genoeg wordt opgelost, verzoeken wij u contact op te nemen met onze agent/vertegenwoordiger. Zowel onze agent als wijzelf beschikken over een noodnummer dat 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is in het geval van nood of bij problemen. Mocht u daarna nog klachten hebben, dan kunt u deze binnen een termijn van 1 maand na afloop van de reis schriftelijk bij Bolsjoj Reizen indienen. Uw klacht kan alleen ontvankelijk worden verklaard als u deze ter plaatse bij de betreffende vertegenwoordiging kenbaar heeft gemaakt en hiervan een schriftelijke ontvangstbevestiging heeft ontvangen.

Reisroute per dag

Dag 1 Amsterdam-Baku
Dag 2 Baku
Dag 3 Baku-Gabala
Dag 4 Gabala
Dag 3 Baku
Dag 5 Gabala-Sheki
Sheki
Dag 6 Sheki-Baku
Dag 7 Baku
Dag 8 Baku-Amsterdam
Boek deze reis